onsdag 18 april 2012

Regler för bröllopstalet


Brudgummen skålar - Säg inte fel saker!


Att en person i ett improvisationstal glömmer att tacka någon är en sak 
– men att glömma någon i ett bröllopstal tycker jag skulle vara en total katastrof just för att ett tal i denna kaliber förväntas vara genomtänkt och mer genuint.
Tack och lov så lyckades jag att få med samtliga jag ville i mitt tal.
Så jag har printat ihop ett par tips som hjälper dig undvika en sådan pinsam situation.


Håll din nya fru glad


En av de värsta saker du kan tänkas göra i ditt egna tal är att börja prata om tidigare relationer. Det kan tyckas självklart men jag har varit på ett gäng bröllop och tro mig, det är vanligare än man tror! 
Även om du vill jämföra din nya fru positivt så, gå inte ens in på detta spår det är off limit. Om din blivande fru är något som min så kommer hon inte att uppskatta det - framför allt inte på den viktigaste dagen i hennes liv.

Du bör också tala positivt om bruden hela tiden. Även om det kan tyckas passande att lägga till något oskyldigt skämt tro mig det är inte rätt situation för det. I mitt tal höll jag fast vid sådant som jag visste att min brud vill höra och det fungerade!



Alkohol


Oavsett hur väl du kan ha förberett ditt tal (förmodligen bättre än jag gjorde) kommer din största och värsta fiende att vara alkohol
Alkoholen har potentialen att ge vem som helst mer mod men den gör också det lättare att säga fel saker. Jag var verkligen försiktig med detta och beslutade mig för att vänta med drickat tills talet var över. Detta är jag är glad att jag gjorde.
Det kommer uppstå många situationer där vänner och släkt kommer bjuda dig på något och ”småskåla” under dagen och det är mycket lätt att det blir för mycket.


Några andra tips


En av anledningarna till att jag gjorde denna sida var att hela idén med ett så pass stort tal var mycket stressande för mig och ju längre jag väntade med att börja skriva desto mer stressad blev jag. 
Så med denna sida hoppas jag kunna hjälpa personer i samma situation. 
Faktum är att jag inte planerar mycket inför framtiden överhuvudtaget och att inte planera framåt betyder nog att ha mycket mindre kontroll över vad du säger just nu antar jag? 

Slutligen vill jag säga att oavsett hur bra du säger saker håll inte på för länge. Arbeta med ditt tal så det inte tar en timme att leverera!

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar