tisdag 17 april 2012

Glöm inte svärfar




Ditt brudgumstal och hur man försöker behaga alla.



Tyvärr så är inte brudgummens tal ett tal man kan skriva helt fritt, det finns ett par regler att hålla koll på.
Till exempel så är det viktigt att inte glömma någon. Det tog mig ett tag att inse detta men i grunden handlar ju hela dagen om om att hålla alla nöjda för att se till att din och din kärestas bröllopsdag blir perfekt!





Tacka rätt folk




En av de första sakerna jag tog upp i mitt tal var att tacka alla som hade fått mig dit jag var just nu, på min bröllopsdag. Oavsett om det var min vackra brud, min marskalk, alla som gett mig råd, familj, släkt eller vänner. Jag såg till att tacka dem alla
-          och glöm inte att ta med svärfar i talet!

Han kommer med all säkerhet säga något om dig så det lönar sig att ha något positivt att säga om dem (brudens mor och far). Glöm inte bort dem innan du fortsätter med resten av talet.




Att nämna din familj




Även om jag hade berättat historien hundra gånger tidigare för släkt och vänner så tyckte jag ändå att det var bäst att börja talet med berättelsen om hur jag träffade min vackra brud. Denna typ av berättelser mottags alltid positivt av större folksamlingar.
Därefter lade jag in anekdoter eller beröm av min familj.
Detta är (enligt mig) ett viktigt tillfälle och förmodligen en av dina bästa chanser i ditt liv att tala om för speciella människor i ditt liv vad de betytt och fortfarande betyder för dig fortfarande.


Kom ihåg att din bröllopsdag handlar om kärleken till din brud men det handlar också om att ha en familj och vänner omkring dig. Även om jag var riktigt nervös över mitt tal så tog det mig inte lång tid att inse att det inte är så svårt att behaga alla om man bara försöker få med alla du vill i talet.


Och även om jag var riktigt nervös över mitt tal så tog det mig inte lång tid att inse att det inte är så svårt att behaga alla om man bara försöker få med alla du vill i talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar