fredag 27 april 2012

Måste bröllopstalet vara roligt?

Den roliga delen av brudgummens tal & att hitta det perfekta skämtet.



Ett av de viktigaste inslagen i många bröllopstal är att det måste vara rolig. 
Det är inte så att alla behöver vara roliga men den ”roliga brudgummen” går alltid hem i en större folkmassa. 

Mitt tips blir då att hålla skämten på lagom nivå så dessa träffar alla lika och inte kränker någon.
Man ska komma ihåg att alla tar åt sig olika och det är inte alltid kul att bli uthängd även om det är ibland folk man känner.

Även om jag ville vara rolig i mitt tal så tänkte jag hela tiden på att det måste vara respektfullt. Min svärfar höll sitt egna tal så jag ville tacka honom för det och inte trampa honom på tårna med klantiga skämt.

Hemligheten är att att ett bra tal innehåller lagom humor.
Användningen av humor i mitt eget bröllopstal hjälpte verkligen att se till så att alla lyssnade ordentligt. Det gjorde det också lättare för mig själv att fortsätta när man känner att stämningen lättar. 
Jag lade in olika typer av skämt vid olika tidpunkter som ett sätt att ta tag uppmärksamheten och se till att folk höll sig fokuserade. 
Vid varje skål så bör brudgummen vara i centrum för uppmärksamhet och behålla det så. 
Naturligtvis riktas lika mycket uppmärksamhet mot bruden också!


Det bästa sättet att använda denna taktik i min erfarenhet är att inleda ditt vanliga tal med några bra skämt. Säg känslomässiga saker och tillsätt lite humor för att hålla alla avslappnade och fokuserade. Jag var både nervös och känslomässigt laddad under mitt tal, så detta hjälpte verkligen mig.

Ett annat tips som fungerade för mig är att vara informell och interagera med publiken. Detta är inte en föreläsning - det är en skål!
Brudgummen ska alltid känna att han har ett samtal med gamla vänner som till stor del kommer att vara fallet.

Att hålla ögonkontakt med publiken och inte fästa blicken i en riktning hela tiden.
Jag övade en del med mina vänner innan vilket verkligen hjälpte mig att förbättra denna teknik innan den stora dagen. 
Även om det är en helt annan känsla när det är ”skarpt läge”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar